Translate

Monday, October 8, 2012

Tragedi Zhemchug bukti kehadiran Rusia


Kapal perang Rusia Zhenchug yang tenggelam dibedil kapal perang Jerman Emden di perairan Pulau Pinang semasa Perang Dunia Pertama.
SECARA rasmi hubungan antara Malaysia dan Rusia bermula pada 1967 apabila kedua-dua negara bersetuju menjalinkan hubungan diplomatik antara satu sama lain.
Namun interaksi rakyat kedua-dua negara mungkin telah bermula sejak awal abad ke-20 jika penemuan kubur dua tentera laut Rusia di Pulau Jerejak diambil kira.
Tentera laut berkenaan disemadikan di pulau itu selepas kejadian serangan mengejut kapal tentera laut Jerman, Emden ke atas kapal tentera laut Rusia, Zhemchug ketika Perang Dunia Pertama.
Semasa Perang Dunia Pertama, pelabuhan Pulau Pinang menjadi tempat persinggahan kapal-kapal tentera asing untuk mengisi bekalan dan senggaraan kapal. Antara yang melakukan persinggahan ialah Zhemchug.
Pada Perang Dunia Pertama, Rusia merupakan rakan kepada Britain dan Perancis menentang Jerman. Zhemchug dihantar untuk melindungi kapal-kapal Britain dan Perancis ketika melalui Laut Hindi.
Berdasarkan kenyataan akhbar Kedutaan Rusia di Malaysia, tragedi berlaku pada malam 27 Oktober 1914, apabila Emden menghampiri pelabuhan Pulau Pinang tanpa disedari tentera Rusia.
Dikatakan, Emden berjaya melepasi kawalan kapal peronda Perancis kerana ia telah diubah warna seperti kapal Britain.
Sebaik berada pada kedudukan sesuai, Emden membedil bertalu-talu ke arah Zhemchug sehingga ia terbakar sebelum tenggelam beberapa minit kemudian.
Serangan mengejut itu menyebabkan Zhemchug tidak mampu bertindak balas dan mempertahankan diri sekali gus menyebabkan ramai tentera terkorban.
Anak-anak kapal yang cedera mendapatkan bantuan dan perlindungan di rumah penduduk tempatan. Kira-kira 81 anggota dan seorang pegawai yang cedera meninggal dunia dan dikembumikan di Tanah Perkuburan Jalan Barat Pulau Pinang.
Konsul Kehormat Kedutaan Rusia di Pulau Pinang, Teoh Seng Lee berkata, walaupun kubur berkenaan menunjukkan dua anggota dikebumikan tetapi sehingga kini tidak ada maklumat lengkap mengenai jumlah sebenar tentera laut Rusia yang dikebumikan di pulau itu.
Menurutnya, usaha pemuliharaan kubur berkenaan telah dilakukan dengan membina memorial di kawasan itu beberapa tahun lalu.
Beliau menambah, kerja-kerja memindahkan bangkai Zhemchug yang tenggelam di Pelabuhan Pulau Pinang telah dilakukan apabila pihak berkuasa mahu mendalamkan pelabuhan tersebut.
Bangkai Zhemchug kemudiannya ditenggelamkan semula di kawasan perairan tidak jauh dari Eastern & Oriental Hotel.
''Kini ia popular di kalangan pemancing sebagai lubuk kapal karam," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pelancongan/20120915/pl_04/Tragedi-Zhemchug-bukti-kehadiran-Rusia#ixzz28lcGQKac
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment