Translate

Monday, October 8, 2012

Pakej umrah keluarga


JEMAAH yang menginap di hotel-hotel yang terletak di Al-Braj Al-Byit, Mekah boleh ke Masjidil Haram dalam tempoh singkat.
UMAT Islam yang gemar melancong sambil membeli-belah di negara-negara Eropah, China dan Asia Tenggara sudah tentu akan mendapat lebih banyak pahala daripada Allah SWT jika mereka membelanjakan wang itu untuk menunaikan umrah.
Mereka boleh mengerjakan umrah bersama-sama keluarga menerusi pakej Haramain Excellence yang diuruskan oleh Tareeq Al-Jannah Travel & Education Sdn. Bhd.
Bagi suami, apa salahnya anda meraikan ulang tahun perkahwinan dengan membawa isteri menunaikan umrah dengan pakej istimewa yang tidak memerlukan orang kesayangan anda bersesak-sesak dan anda berdua juga diberi layanan orang kenamaan (VIP).
Anda berdua, suami dan isteri, langkah demi langkah bersama-sama mengelilingi Kaabah. Seiring dan sejalan seindah bunga di taman. Dari Bukit Safwa ke Bukit Marwah. Segala-galanya kerana Allah SWT.
Mengulas perkara itu, pengarah syarikat berkenaan, Mohd. Hassan Ismail berkata, sesiapa sahaja boleh menyertai pakej itu yang mengenakan bayaran serendah RM7,777 seorang.
Beliau berkata, pakej itu bukan sahaja untuk suami isteri malah ia juga sesuai untuk anak yang ingin menghargai jasa ibu dan bapa yang telah bersusah payah memelihara mereka dan juga bagi membawa ahli keluarga lain mengerjakan umrah.
"Masa dan keselesaan, itulah yang kami utamakan. Pelanggan tidak perlu lagi menyertai pakej umrah secara beramai-ramai dengan jemaah lain. Ini banyak membuang masa dan mereka tidak bebas untuk menumpukan perhatian bagi beribadat.
"Pakej lapan hari tujuh malam yang kita tawarkan ini termasuk penginapan di hotel pilihan berhadapan Masjidil Haram selama empat malam dan berhadapan Masjid Nabawi selama tiga malam," katanya kepada Utusan Malaysia.
Bagaimanapun, katanya, pakej itu tidak termasuk harga tiket kapal terbang yang boleh ditempah sendiri oleh pelanggan dan jika diminta, pihaknya juga boleh mengurus tempahan tiket dan visa dengan bayaran tambahan.
"Pelanggan boleh memilih untuk mendapat pakej umrah dan lawatan yang lebih pendek atau panjang mengikut kesesuaian masa masing-masing.
"Masa di tangan pelanggan sama ada hendak pergi berziarah di tepi pantai Laut Merah dan sebaliknya atau ingin menambah hari untuk tinggal sehari dua di Jeddah. Terpulanglah kepada pelanggan," katanya.
Ditanya apakah keistimewaan lain yang boleh diperoleh melalui pakej berkenaan, beliau berkata, hotel-hotel yang disediakan adalah bertaraf lima bintang yang kebanyakannya terletak di dalam Al-Braj Al-Byit di Mekah iaitu bangunan kedua tertinggi di dunia yang menempatkan jam besar.
Antara hotel berkenaan yang boleh dipilih pelanggan adalah Intercontinental, Hilton, Fairmont , Movenpick dan Le Meridien di Mekah serta The Oberoi, Shaza, Movenpick, Hilton dan Intercontinental di Madinah.
"Pilihan di tangan pelanggan dan hanya beberapa langkah mereka keluar dari hotel, mereka akan berada di dalam Masjidil Haram dan Masjid Nabawi," jelasnya.
Menurut beliau, pelanggan juga boleh memilih untuk tinggal di bilik yang mempunyai pemandangan Masjidil Haram atau dengan pemandangan Kaabah di Mekah atau memilih untuk tinggal di bilik yang mempunyai pemandangan Masjid Nabawi di Madinah.
"Pemandangan indah kedua-dua masjid ini akan sentiasa terpahat di hati dan sentiasa di ingatan. Kaabah pula cukup istimewa kerana dari zaman Nabi Ibrahim hinggalah ke zaman Nabi Muhammad SAW pelbagai peristiwa telah berlaku di sekitarnya," ujar Mohd. Hassan.
Katanya, antara keistimewaan lain adalah pelanggan yang tiba di lapangan terbang Jeddah atau Madinah akan disambut oleh pegawai penyambut tetamu dengan kenderaan utiliti sukan (SUV), GMC Suburban yang akan digunakan sepanjang lawatan itu.
Selain makanan yang disediakan oleh pihak hotel, katanya, pelanggan boleh memilih makanan Malaysia dan Indonesia serta hidangan tempatan seperti Nasi Mandi Kambing atau Ayam, Kabsa Daging Unta dan Masbi serta makanan antarabangsa lain.
Sebagai penghargaan kepada pelanggan, jelas beliau, pihaknya turut menyediakan kad SIM untuk membuat panggilan telefon, talian Internet, sejadah yang disulam khas dan al-Quran.
"Air zam-zam 10 liter seorang dan pelbagai herba yang digunakan oleh bangsa Arab sejak zaman-berzaman juga disediakan di dalam bilik pelanggan.
"Berdasar hadis sahih, kami juga menyediakan madu Seder yang dikatakan sebagai ubat penyembuh pelbagai penyakit.
"Biji habbatus sauda juga disediakan, kerana ia adalah ubat kepada segala penyakit. Minyak zaitun turut diberikan dan ia baik untuk disapu di seluruh badan seperti yang diriwayatkan oleh Aishah r.a. Tamar Ajwa pula baik untuk menghalang sihir.
"Pelbagai jenis kacang, kismis dan susu unta yang mempunyai antibodi yang tinggi nilainya serta untuk menambah kekuatan jasmani turut disediakan," katanya.
Tambah beliau, umat Islam yang berminat untuk menyertai pakej berkenaan boleh menghubungi Faizah Omar Shah (017-8818577) atau Mohammad Ali Mohd. Hassan (011-5756954) untuk membuat temu janji.
Katanya, wakil syarikat itu akan datang ke rumah atau pejabat pelanggan untuk menerangkan lebih lanjut mengenai pakej berkenaan dan menguruskan tempahan.
Jelas beliau, syarikat yang beralamat di No. 3-2-1, Jalan Medan PB4A, Seksyen 9, Bandar Baru Bangi, Selangor juga merancang untuk memperkenalkan beberapa pakej baru yang akan diumumkan menerusi laman web www.tareeqaljannah.com.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pelancongan/20121004/pl_01/Pakej-umrah-keluarga#ixzz28lZVx7Xu
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment